Op de kop af vijftig jaar na de iconische maanlanding van Apollo 11 vierde de wereld op zaterdag 20 juli het 50-jarig jubileum van de maanlanding van Neil Armstrong en Buzz Aldrin.

Claudia en Breij en André presenteerden in een semi-live uitzending op televisie een avond die draaide om ruimtevaart. Ze namen de kijker in een speciale avond mee om het grote maanavontuur opnieuw te beleven en gingen op zoek naar welke nieuwe ‘giant leap’ we als mensheid de komende decennia gaan meemaken, en welke geheimen de ruimte nog voor ons in petto heeft.

Het decor van de uitzending ‘De maanlanding: 50 jaar na de eerste stap’ is ESA/ESTEC, het technisch centrum van European Space Agency (ESA) in Noordwijk. De uitzending werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit de André Kuipers Stichting.

Ter gelegenheid van de historische gebeurtenis had André tevens de eer te mogen optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. Met het Symfonieorkest Vlaanderen nam hij zijn publiek mee op een magische, muzikale ruimtereis naar de maan. Met Strauss’ ontzagwekkende Also sprach Zarathustra, John Williams en odes aan de maan van Debussy en Dvořák. André liet bijzondere beelden zien van de maanlanding, en vertelde erover zoals alleen hij dat kan.