Nieuws 2014

Het jaar 2014 was er één vol bezigheiden waarin André niet alleen aandacht gaf aan zijn ‘eigen’ organisaties die hij als ambassadeur steunt, maar ook aan een aantal andere goede doelen die hij in het zonnetje wilde zetten. Een greep uit 2014:

SPACE 4 AYA

Op 4 januari sprak André een videoboodschap in voor ‘Space 4 AYA’, het eerste nationale seminar voor jongeren tussen 18 en 35 jaar die kanker hebben, of hebben gehad, en hun hulpverleners dat op 6 februari plaatsvond in het Radboud UMC in Nijmegen. www.space4aya.nl

Op het Goed Geld Gala van de Nationale Postcode Loterij in Koninklijk Theater Carré op 4 februari ontvingen de Peace Parks Foundation & het Wereld Natuur Fonds een bedrag van maar liefst 14.4 miljoen euro om de neushoorn in Afrika van de ondergang te redden. Een hoogtepunt! www.wnf.nl

WNF goed geld gala
WNF-directeur Johan van de Gronden (rechts) met de cheque van ruim 14 miljoen euro.

Marius van der Sandt Stichting

Marius van der Sandt was een jonge, gedreven natuurfotograaf. Helaas kwam aan zijn leven een voortijdig einde door een noodlottig ongeval. Zijn werk en dat van andere natuurfotografen, inclusief beelden vanuit de ruimte van André, zijn samengevat in een prachtig boek ‘Oog op de Natuur’ dat op 8 februari in Burgers’ Bush werd overhandigd aan André tijdens het 7e NVN Internationale Natuurfoto Festival. De stichting beoogt jonge natuurfotografen te stimuleren. www.mvdss.nl

WE Foundation en de Vriendenloterij

Op 13 februari ontving de WE Foundation in samenwerking met het Zeldzame Ziekten Fonds een fantastisch bedrag van De Vriendenloterij tijdens het Goed Geld Gala dat werd gehouden in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Met deze eenmalige gift kan de WE Foundation tezamen met het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam het baanbrekende onderzoek naar iPS cellen realiseren. Het iPS cellen-onderzoek heeft als doel een nieuwe therapie te ontwikkelen voor patiënten met lysosomale stofwisselingsziekten die werkzaam is op gebieden waar de huidige therapie momenteel onvoldoende resultaat boekt. André Kuipers, ambassadeur van de WE Foundation en Charles Ruigrok, directeur van het Zeldzame Ziekten Fonds namen met trots de cheque met het geweldige bedrag van 264.244,- Euro in ontvangst uit handen van Quinty Trustfull die de avond fantastisch verzorgde.

We foundation
André met de oprichtster van de WE-Foudation, Evelien Oosterveld (links).

TU Delft

Op 4 maart verzorgde André een lezing over de invloed van een lange ruimtereis naar Mars op het lichaam van de mens, ter gelegenheid van het 28ste Ruimtevaart Dispuut VSV Leonardo da Vinci op de TU Delft. Uit waardering doneerde Leonardo da Vinci een bedrag aan de André Kuipers Stichting.

Wereld Stop Tuberculose Dag

Op 24 maart is het de Wereld Stop Tuberculose Dag. Op deze dag is er internationaal aandacht voor tuberculose (tbc) als ‘vergeten ziekte’. Wereldwijd sterven jaarlijks nog 1,3 miljoen mensen door tuberculose en raken 9 miljoen mensen besmet. Een ander aanzienlijk en onderschat probleem zijn de gezondheidsrisico’s die gezondheidswerkers in landen met veel tuberculose lopen. Ook in Nederland komt nog tuberculose voor, maar hier is de ziekte door medicatie goed te behandelen. André participeerde in de campagne om aandacht te vragen voor tbc.

Stop tbc
www.stoptbc.nl

Steun Emma Kinderziekenhuis

Op 28 maart was André, als ambassadeur van het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam, gast tijdens de vierde editie van Emma’s Amazing Fun(d)raising Night in de hoofdstedelijke Gashouder.
Een succesvolle veiling bracht voor de Stichting Embrace Emma €465.800,- op. De volledige opbrengst van de veilig doneert de Stichting aan het Emma Kinderziekenhuis om het project ‘de metamorfose’ te kunnen realiseren: een nieuwe Intensive Care voor het ziekenhuis.
Met €1.541.900,- op de teller organiseert Stichting Embrace Emma in 2015 de laatste editie en hoopt hiermee minimaal €458.100,- op te halen om tot het gewenste eindbedrag van 2 miljoen euro te komen. Dit is het bedrag dat het ziekenhuis nu nog te kort komt om ‘de metamorfose’ te realiseren. www.steunemma.nl

Earth Hour

Op 29 maart vroeg André als ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds aandacht voor ‘Earth Hour’, dit jaar gehouden op de Grote Markt in Haarlem.

Earth Hour is wereldwijd dé grootste en snelst groeiende beweging die aandacht vraagt voor de kwetsbaarheid van de aarde. Door een uur het licht uit te doen, geef je samen met miljoenen anderen het signaal af dat jij ook een leefbare aarde wil doorgeven. Zo bundelen we onze krachten en maken we samen een sterk statement aan consumenten, overheden en bedrijfsleven.

De aarde geeft ons voedsel, drinkwater, materialen om mee te bouwen en waardevolle grondstoffen, zoals metalen.
Maar onze huidige leefwijze of onze ecologische voetafdruk legt te veel beslag op de aarde. Onze planeet heeft anderhalf jaar nodig om te produceren wat wij in 1 jaar consumeren. De natuur is aan het verliezen wij verliezen de natuur. De rijkdom aan soorten dieren en planten (biodiversiteit) neemt af.

Als iedereen zou leven als de gemiddelde Nederlander, hebben we 3,5 aardbollen nodig om in onze behoeften te voorzien. Deze impact verkleinen lijkt soms moeilijk, maar het is wel mogelijk. En het begint bij jezelf. Als we ons daarvan allemaal bewust zijn, geven we samen de aarde door!

Lees meer op wnf.nl/voetafdruk.

TEDx Binnenhof

Op 31 maart was André, samen met het Solar Team van de TU Eindhoven, gast van TEDx Binnenhof, waar door TEDx twaalf sprekers waren uitgenodigd om aandacht te vragen voor een dozijn problemen in de wereld, waarvoor zij een oplossing aandragen. In de Stella, een familie-auto die rijdt op zonne-energie, kwam André samen met minister Henk Kamp aan op het Binnenhof.

Stella Binnenhof
Premier Mike Eman van Aruba, leden van het Solar Team en André bij de Stella op het Binnenhof.

Hoogvliegersdag Lelystad

Op 5 april vond de jaarlijkse hoogvliegersdag plaats op vliegveld Lelystad. Met hulp van de Stichting Hoogvliegers en een groot aantal sponsoren beleefden 58 zieke kinderen de dag van hun leven; ze mochten een dag piloot zijn! In vliegtuigjes en helikopters kozen ze, onder leiding van ervaren piloten, het luchtruim. www.stichtinghoogvliegers.nl

Hoogvliegersdag lelystad
Een stoere hoogvlieger met piloot André.

JustDiggIt

Op 16 april bedankte Naga organisatie JustDiggIt de landelijk pers voor hun redactionele en reclame-aandacht voor de toenemende verwoestijning van de aarde. Droogte is een steeds groter wordend probleem voor de hele wereld,
met waterschaarste, honger en natuurrampen als gevolg.
We kunnen dit stoppen door te vergroenen.
Door geulen te graven kan regenwater worden opgevangen en de grond in trekken.
De omgeving wordt groen, koelt daardoor af en het klimaat kan zich herstellen.
JustDiggIt roept iedereen op een schepje bij te dragen. Ambassadeurs Floortje Dessing en André waren erbij. www.justdiggit.org

Amersfoortse ondernemingskring

Op 27 mei ontving André van een aantal Amersfoortse ondernemers een prachtige donatie van € 3.500 voor de André Kuipers Stichting, bestemd voor de stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC. ’s Middags sprak André voor leerlingen van de Berkenschool uit Hoogland.

Amersfoortse ondernemerskring
In het Amersfoortse congrescentrum Oppidium voor lokale ondernemers.

Bloemendaalse Schoolvereniging Bosloop 2014 doneert ruim 6000 euro

Ieder jaar organiseert de basisschool Bloemendaalse Schoolverening BSV een Bosloop, waarvan de opbrengst gaat naar een zelfgekozen doel. In 2014 ging de opbrengst naar de André Kuipers Stichting. Met hun sportieve prestatie liepen de scholieren het indrukwekkende bedrag bijeen van € 6.025,44, dat op 3 juni werd overhandigd in de vorm van enveloppen vol muntjes en papieren geld. Een schitterende prestatie waarvoor André de kinderen en de school uitermate dankbaar is.

Science Café Tilburg

André voerde tijdens zijn tweede ruimtemissie 55 verschillende experimenten uit. Niet zelden fungeerde hij daarbij zelf als proefpersoon. Tijdens het Science Café in de Tilburgse Schouwburg op 16 juni vertelde André over het belang van wetenschappelijk onderzoek in de ruimte. Sinds André terug is op aarde houdt hij zich met name bezig met duurzaamheidsvraagstukken. Hoe kunnen zijn ervaringen in de ruimte bijdragen aan een duurzamer bestaan op aarde?

Voorafgaand aan het Science Café vond een Junior Science Café plaats, gericht op kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. De organisatie doneerde een bedrag van € 2.500 aan de André Kuipers Stichting als dank voor André’s bijdrage.
www.sciencecafetilburg.nl

Decos

Op 20 juni, één dag voor de zomerwende, sprak André de medewerkers toe van Decos, een futuristisch ‘papierloos kantoor’ in Noordwijk dat is gebouwd in de vorm van een meteoriet. Uit waardering voor André’s inspanningen op het terrein van duurzaamheid doneerde Decos een bedrag van € 2.500.

Hoogvliegers naar Schiphol

Op 21 juni waren 46 hoogvliegertjes heuse VIP-gast tijdens de Luchtmachtdagen op Vliegbasis Gilze-Rijen. Daar konden ze genieten van diverse vliegshows, waarna de kinderen door KLM werden teruggevlogen naar Schiphol, met aan boord Hoogvliegers-ambassadeur André. Voor veel kinderen was het de eerste keer dat ze het luchtruim kozen. www.hoogvliegers.nl

hoogvliegers naar schiphol
André deelt handtekeningen uit aan hoogvliegers tijdens de vlucht van Gilze-Rijen naar Amsterdam.

TU Delft opening Academisch Jaar

Op 1 september opende André het academisch jaar aan de TU Delft. De opening had als thema ‘Try a different angle’. André sprak de studenten toe en stelde hen de vraag waar zij over tien jaar hopen te zijn. Onze wensen voor de toekomst bepalen namelijk onze stappen van vandaag. Uit waardering doneerde de TU Delft een bedrag van € 3.000 aan de André Kuipers Stichting.

Omniversum ‘Solar Max’

Op 2 september presenteerden de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart NVR en Omniversum Den Haag ‘SolarMax & het Poollicht’. Elke 11 jaar keren de polen van de zon zich met onvoorstelbaar geweld. Het hoogtepunt van zo’n storm noemt men de SolarMax. De IMAX-film ‘SolarMax’ is een adembenemende ontdekkingstocht naar de ontzagwekkende uitgestrektheid en de geheimzinnige macht van deze ster. André sprak er over de pracht van de Aurora Borealis (het Poollicht), zowel gezien vanaf de Aarde als vanuit de ruimte. Uit de verkochte kaartjes werd € 1.000 gedoneerd aan de André Kuipers Stichting.

Kinderpostzegelactie

Op 23 september deed André in het Rijksmuseum de eerste bestelling van de kinderpostzegels bij de 9-jarige Giovanni. De gedachte achter de kinderpostzegelactie van 2014 is ‘Laat kinderen leren’; ieder kind verdient het om naar school te gaan en zijn talenten te ontdekken en te ontwikkelen; een streven dat door André van harte wordt ondersteund. www.kinderpostzegels.nl

kinderpostzegels
De 9-jarige Giovanni verkoopt de eerste kinderpostzegels aan André.

Racen voor Emma

Op 3 oktober nam André, als ambassadeur van de Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC, plaats in een kart ter gelegenheid van een jaarlijkse inzamelingsactie van ABN AMRO voor het kinderziekenhuis. Speciaal voor het evenement werd de parkeergarage van het hoofdkantoor van de bank in Amsterdam omgebouwd tot een professioneel circuit met een lengte van 1.200 meter. Op het circuit werd een competitie gehouden tussen diverse organisaties die €2.500 inschrijfgeld betaalden. In totaal namen 50 businessteams deel. De actie heeft maar liefst € 120.000 opgebracht. www.steunemma.nl

racen met emma
De opening van het kart weekend met directeur Emma KZH Hans van Goudoever, Emma-tv presentatrice Suzanne Spliethoff, penningmeester van de Stichting steun Emma KZH Alexander Rahusen , lid RvB Abn Amro Johan van Hall en André.

WNF, National Geographic en Frans Lanting Award

De Frans Lanting Award, een initiatief van National Geographic en het Wereld Natuur Fonds (WNF), is de grootste natuurfotowedstrijd van Nederland en België. Uit bijna 5.000 inzendingen had de jury op 14 oktober 25 foto’s genomineerd, waaruit het publiek zijn favoriet mocht kiezen.
In de jury zaten naast WNF Ambassadeur Lanting zelf, ook Aart Aarsbergen (hoofdredacteur National Geographic Magazine), Sacha de Boer (fotografe en oud-nieuwslezeres), Humberto Tan (talkshowhost) en André.
De fotowedstrijd van National Geographic en WNF is een samenwerking met de wereldberoemde natuurfotograaf Frans Lanting. Via zijn foto’s vertelt Frans het verhaal van de aarde. Frans Lanting vraagt op deze manier ook aandacht voor het behoud van onze bijzondere natuur.
Met een foto van een sierlijk poserende zeeleeuw heeft de Leidse onderwaterfotograaf Joost van Uffelen (zie foto hieronder) de Frans Lanting Award 2014 gewonnen.

frans lanting award zeeleeuw
De winnende foto van de Frans Lanting Award.

Nederlandsche Vogelen

Op 15 oktober nam André in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag het eerste exemplaar in ontvangst van een bijzonder boek: Nederlandse Vogelen 1770 – 1829 door Nozeman & Sepp. André kreeg het boek omdat hij ambassadeur van het Wereld Natuurfonds is en “heel bekwaam in vliegen”. De facsimile, een natuurgetrouwe weergave van de oorspronkelijke uitgave die verscheen tussen 1770 en 1829, telt meer dan 800 bladzijden en weegt ruim elf kilo. De vogels die erin staan zijn op ware grootte afgebeeld. Uitgever Lannoo doneerde tevens aan de André Kuipers Stichting.

nederlansche vogelen
Het eerste exemplaar van het boek ‘Nederlandsche Vogelen’.

Burny Bos Talent Award

Op 17 oktober reikten Burny Bos van filmproducent BosBros en André voor het eerst de Burny Bos Talent Award uit, een geldprijs van € 5.000,- aan de scenarioschrijver die het beste filmconcept indiende. Winnares Victoria Warmerdam mag onder deskundige begeleiding van BosBros haar idee voor de film ‘Spacekees’ uitwerken tot een volledig script. Het thema van dit jaar was Ruimtevaart en speciaal daarvoor bundelden André en Burny Bos (oprichter BosBros) hun kennis en expertise voor een familiefilmavontuur voor de kerndoelgroep 8-12 jaar. Deze BosBros filmproductie laat de jeugd dromen van de ontdekking van het heelal en ruimte-avonturen. www.cinekid.nl

Green Aruba

Op uitnodiging van de Arubaanse premier Mike Eman sprak André als laatste spreker op 25 oktober voor genodigden en een groot aantal Arubaanse scholieren tijdens het jaarlijkse congres ‘Green Aruba’. De conferentie staat in het teken van duurzaamheid op Aruba, dat als eiland een strategische verbinding vormt tussen Europa en Latijns-Amerika. www.greenaruba.org

green aruba
Op het podium van ‘Green Aruba’ met premier Mike Eman.

Beste lucht- en ruimtevaartideeën door studenten

Op 31 oktober zijn in Noordwijk de winnaars bekendgemaakt van de beste lucht- en ruimtevaartideeën door studenten in 2014. De competitie is bedoeld om de sector een impuls te geven en studenten warm te maken voor een baan in de lucht- en/of ruimtevaart, of zoals de organisatie het noemt: "Stimuleren om te Excelleren".
Het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaart Fonds (NLF) had dit jaar een totaalbedrag van 15.000 euro te verdelen over drie winnaars. De winnaars waren studenten van het ROC Tilburg in de categorie MBO, de Hogeschool InHolland in de categorie HBO en de TU-Delft in de categorie WO.

André reikte prijzen uit aan de winnaars. Bij de categorie MBO won de inzending van Hexacopter van Bas Verboven en Tommy Tomaszeweski van de ROC Tilburg. Binnen de HBO-inzendingen werd door de jury gekozen voor de inzending: Aerocity van Marcel van den Berg en Robin Pijnacker van de Hogeschool InHolland.

Binnen het Wetenschappelijk Onderwijs won de inzending A Low Emissions Taxi Movement Planning Tool van Christiaan Evertse van de TU Delft.

www.luchtvaartfonds.nl

Angels of Light

Op 18 november verzorgde André een lezing op de High Tech Campus van Eindhoven voor de Campus Business Club, als tegenprestatie van een donatie van € 5.000 aan het Angels of Light Gala, bestemd voor de bestrijding van kindersterfte in Haïti. www.angelsoflightgala.nl

Heel Nederland kijkt Sterren

Op 3 december presenteerde André vanuit Oudenbosch met veel plezier het live-televisie programma ‘Heel Nederland kijkt naar de Sterren’ op NPO1 voor omroep Max. Het programma trok maar liefst 1,2 miljoen kijkers. Als dank voor André’s medewerking doneerde producent Tuvalu een bedrag aan de André Kuipers Stichting.

Wereld Natuur Fonds en Blue Planet in Concert

Op 27 december sloot André als ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds het jaar 2014 af met zijn presentatie van Blue Planet in Concert in de Amsterdamse Ziggo Dome. Blue Planet in Concert bracht de sensationele beelden uit de gelijknamige baanbrekende BBC-natuurdocumentaire tot leven, begeleid door muziek van het Gelders Orkest dat gedirigeerd werd door Oscar-winnaar George Fenton. De filmbeelden lieten onze schitterende onderwaterwereld zien, maar André vroeg ook aandacht voor de bedreiging van het leven in onze wereldzeeën: http://seastars.wnf.nl/home

Zangeres Wyke van Weelden zong live ‘World of Blue’: www.youtube.com/watch?v=bspsH0vEszA

Producent Van Lambaart Entertainment doneerde via de André Kuipers Stichting een bedrag voor het Wereld Natuur Fonds.

wnf oceanencampagne
WNF Oceanencampagne.